Cara nak cari kerja di kampung

Saya agak baru dalam bidang wedding photography ni. So, belum dapat banyak jobs dan peluang untuk practise. Tapi sekarang tak boleh duduk diam-diam lagi. Kena bangun dan keluar dan kasi market my services.
So, awal bulan February nieh, makcik saya melansungkan perkahwinan di kampung. Dan sangat menyedihkan sebab, my own grandfather *pakcik to my mum* not hiring me. Punyalah....tak palah, saya faham.

Jadi apa yang saya buat ialah, pakai baju kurung yang warnanya paling menyerlah tapi tak menyakitkan mata, bawa semua gear yang ada, letak dalam beg Crump, pakai bedak sikit sebab taknaklah muka nampak berminyakkan, eyeliner sikit untuk menonjolkan mata *hoi! hoi! watthe fish! ini post pasal makeup ker?*
Arghh senang cakap, berbekalkan itu semua, saya datang dengan lagak coolnya, dengan ibu berdiri di sebelah. Terus ke area khemah/pintu gerbang, salam-salam semua nenek dan pakcik makcik, terus berjalan ke hadapan dengan cool, keluarkan camera yang dah siap attach dengan flashgun, pap! pap! pap! Terus amik gambar.

Kemudian lari-lari sikit lagi, pergi kearah tetamu, pap! amik gambar dia makan.

Kemudian ke pelamin lagi, pap! amik gambar saudara mara merenjis-renjis.

Kemudian bila official photographer nak amik gambar posing-posing, tiba-tiba saya muncul kat sebelah dengan kerusi di tangan. Naik atas kerusi, pap! amik gambar pengantin. Sekali lagi, ahh yang pengantin perempuan rapat sikit. Pengantin lelaki, tengok camera saya, tengok camera saya. Pap sekali lagi! Amik gambar dengan gaya coolnya.

Dan semua ini diteruskan hinggalah ke petang. Hasil dari perbuatan saya yang poyo ini, pakcik yang cover videography tuk majlis tuh datang jumpa saya " Lain kali kalau ada kerja, aku panggil kau ya "
Okeh bah pakcik!

Dan kemudian, nenek yang memang selalu in-charge bab handle majlis kahwin di kalangan saudara kami nieh " Minta nenek no telefon mu. Kalau ada lagi yang kahwin, susah-susah mau cari orang lain, bagus nenek panggil kau. Banyak ni anak nenek mau berkahwinan"
Boleh bah nek!

Yahooo. Tektik berjaya. Saya pasti, pengantin tuh pun tengah menunggu-nunggu gambar dari gue. Mueheheheh. Syukur alhamdulillah.
Semoga Kau murahkan rezeki ku dalam bidang ini Ya Allah....Amin









2 comments:

  1. hehe... kipidap... jangan segan2 join OP mane2 majlis :D

    osmet aku pun buat camtu jugak mula2... just suka2... skang da stabil sikit sebab orang da start percaya dier...

    btw, better ko separate blog ko ngan blog fotografi ko. hehe. atau wat je fanpage kat fesbuk... :D

    good luck beb!!

    ReplyDelete
  2. Terima kasih. Memang susah baru nak start ni. Lagi masih takut n malu. Ilmu kan x cukup lg.

    Huhu mmg nk wat 2 blog, tp nti lah. Wat masa ni guna tumblr aku je tuk post gmba. Fan page tak layak lg kut huhu

    ReplyDelete

Silalah komen.
Saya Tak kenakan Charge pun.
Jangan Maki saya Sudah =)

Total Pageviews